Same same (but different!) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marijn Hoeksel - WaarBenJij.nu Same same (but different!) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marijn Hoeksel - WaarBenJij.nu

Same same (but different!)

Blijf op de hoogte en volg Marijn

23 Maart 2015 | Thailand, Chiang Mai

Joehoe daar ben ik weer! Veel meegemaakt dus bereid je maar vast voor op wederom een lang verslag;)

Sukhothai was heerlijk! 's Ochtends met de bus naar de oude stad en daar een fietsje gehuurd en heerlijk op m'n dooie gemakje rond alle mooie tempels gefietst! Het is allemaal best goed geregeld in Sukhothai: Er zijn drie grote oude sites, entree kost 100 baht per site, voor de oude stad kan je fietsen huren voor een vaste prijs en dit alles word je al medegedeeld in de guesthouses, dus geen gedoe met afdingen of hogere prijzen ofzo... Volgens mij heeft dit gebied een extraatje uit de Thaise pot gekregen; alles is keurig netjes bijgehouden, voor elke tempel of oude steen staat een naambordje met uitleg in Thais, Engels en Chinees... niet zo standaard hier in Thailand!
Na de eerste site wilde ik ook naar de tweede site fietsen maar dit wat een stuk verderop en de weg was volledig in de zon dus ik kwam totaal bezweet en dorstig aan bij de ingang van de tweede site. Ik vroeg of ze ook water verkochten omdat ik bijna door mijn water heen was maar dit was niet het geval. Blijkbaar zag ik er toch wel erg oververhit want na wat heen en weer geschreeuw in het Thais (vriendelijk geschreeuw hoor, ze schreeuwen hier nu eenmaal:p) begon de vrouw mijn fles vol te scheppen met ijswater wat voor henzelf bestemd was en haalde de man een halve liter water uit zijn auto en gaf dat aan mij, lief!

Nog even doorfietsen en toen kwam ik bij de hoofdattractie van deze site: Een enorme buddha bovenaan een flinke heuvel. Even zitten twijfelen of ik de heuvel wel wilde beklimmen in de zon maar toch maar gedaan en het was schitterend! Wel bloedheet en oververhit kwam ik weer naar beneden... eigenlijk niet zo'n zin meer om iedere tempel weer af te stappen dus ik besloot maar langs alle tempels terug naar de eerste site te fietsen en vanaf mijn fiets maar te genieten van de mooie uitzichten. Uiteraard ook nog even fout gefietst maar al snel werd ik door een oude vrouwelijke koeienherder weer de goede kant op gestuurd, druk in het Thais kletsend met gelukkig ook wat handgebaren:) Weer terug op site 1 helemaal geen zin meer om weer een pokkeneind de andere kant op te fietsen naar de derde site, vond het wel mooi geweest voor vandaag! Hoewel er prachtige dingen tussenzitten zijn het allemaal dezelfde tempels met dezelfde buddhas, of, zoals ongeveer iedere Thai als levensmotto heeft en waar je overal tshirts van kan krijgen, "same same, but different!". Nog wat heerlijke gebraden kip en watermeloen gegeten, en toen met de bus terug naar mijn guesthouse, waar ik gelukkig nog even snel mocht douchen, waarna de eigenaar mij hoogstpersoonlijk even met zijn brombakfiets naar het busstation wilde brengen.

Aangekomen in Chiangmai had ik Erin weer opgezocht en me ingecheckt in het hostel, wat gegeten en groen bier gedronken voor st. Patrick's day in een Ierse pub.
De volgende dag geprobeerd te ontbijten bij Birdsnest café (wat dicht was op woensdag dus geen pannenkoeken voor ons), lekker door Chiangmai gefietst, een hoop mooie tempels bekeken en een lekkere oil massage gehad. Ook hadden we onze trekking geboekt voor de volgende dagen, spannend! 's Avonds nog heerlijk Birmaans gegeten in The Swan op aanraden van Sabientje en op tijd naar bed!

De trekking was stoer maar oh oh wat heb ik geploeterd sommige momenten! We hadden geluk dat we ingedeeld waren bij de non-toeristische tour, omdat we de enige twee waren die de meer toeristische tour hadden geboekt die goedkoper was en ongeveer dezelfde dingen zou bevatten, alleen de route zou een beetje anders zijn.
We begonnen met anderhalf uur rijden naar het startpunt waar we meteen maar gingen lunchen. Vanaf daar met onze twaalf man tellende groep plus gids gelopen naar een olifantenkamp, waar we begonnen met olifantrijden. Dit was echt heel suf en heb ik achteraf spijt van dat ik dit heb gedaan...De beesten stonden geketend en mochten per dag een paar keer los voor een bad in een poeltje of voor een toeristenrondje. Dat deden wij dus nu; zitten op een olifant in een stoeltje en dan liep de olifant een toeristisch rondje om het terrein heen onder luide bevelen van z'n mahout en dan waren we weer terug. Niets trekken met de olifanten, alleen een toeristisch rondje, bah.... aan de andere kant toch een beleving om eens op een olifant gezeten te hebben dus een beetje gemixte gevoelens.
Daarna begon de echte trekking! Het eerste gedeelte ging nog goed maar daarna werd het vooral de hele tijd klimmen omhoog en op behoorlijk steile stukken de berg op... ik ging kapot! Maart is blijkbaar de allerslechtste maand om Chiangmai te bezoeken omdat die maffe Thaien het hele noorden van het land in de fik steken om het weer vruchtbaarder te maken... veel rook en smog dus en dat voelde je! Prikkende ogen, stof in je neus en je longen doen af en toe gewoon pijn. Verder had ik (op een man van 53 na) de allerslechtste klimconditie, en klommen we deze eerste dag merendeel in de volle zon, dus dat was wel even een domper.... Vaak even stil moeten staan om dan piepend op adem te komen en weer te drinken. Uiteindelijk had ik door dat ik gewoon te snel met de rest mee wilde, als ik langzamer ging ging het veeel beter en was ik een stuk minder gesloopt steeds. Ivy de gids hakte een wandelstok voor me (voelde me net een oude vrouw maar het hielp enorm!) en iedereen wachtte steeds braaf op mij en op mister Mo (de oudere Zweedse man) dus dat was top! Onderweg nog een bat cave gezien en uiteindelijk kwamen we rond een uur of 5 aan bij ons eerste kamp. Dit bestond uit een soort enorm vakantiehuis van bamboe van een Thaise familie met meerdere kamers, had electriciteit, stromend water en nog bereik van de bewoonde wereld, dus niet zo heel erg non-toeristisch... Helemaal gesloopt de kippensoep gegeten die Ivy had gekookt, daarna nog even wat gekaart en iedereen (ik was niet de enige die zo moe was hoor!) vertrok supervroeg naar z'n mandje en heeft als een blok geslapen...
Tot het 5.00 in de ochtend was en de haan voor onze deur het toch echt tijd vond om iedereen wakker te maken, en onafgebroken bleef kraaien. Toch rustig nog een beetje doorgesnoozed en rond 9uur lekker ontbeten met gebakken eieren, toast en ananas. We kregen schattige lunchpakketjes mee van fried rice gevouwen in bananenbladeren en we hervatten onze tocht. Deze tweede dag was heerlijk! Veel afdalen, veel schaduw en 2x lekker afgekoeld bij een waterval. Na de lunch splitste onze groep op; de tweedaagse tocht met de 3 franse meisjes en de 3 ukraïners ging bambooraften en wij (mr. Mo, 3 engelse jongens, Ivy en Erin en ik) gingen nog een heel stuk verder lopen. Aan het eind van de middag eindigden we in een mandarijnengaard waar we gesnoept hebben van de zoetste mandarijnen ooit en klommen we de heuvel op naar boven naar ons kamp. Dit was meer wat ik verwacht had: Geen electriciteit dus 's avonds tot laat (nouja, een stuk later dan de dag ervoor;)) gekaart bij kaarslicht en allerlei kamptrucjes en spelletjes gedaan. We hadden gevraagd aan onze gids of we een kampvuur konden maken en er was een mooie kampvuurplaats, maar hij was er de hele tijd erg terughoudend over. Pas toen een plaatselijke boer ons maïs en cornwhiskey kwam brengen zwichtte hij en hebben we de maïs gebraden bij een kampvuur! Heerlijk avondje en heerlijk geslapen, nu zonder haan, met mosquito netten en warme dekens want 's nachts werd het een heel stuk kouder!
Laatste dag was weer een beetje meer klimmen en meer zon, maar gewoon weer rustig aan gedaan en het was erg gezellig met onze groep. Nog een bat cave, waar we een grote slang op de grotmuur zagen (volgens de gids een kleintje) en honderden vleermuizen. We eindigden met het bambooraften, totaal niet wat ik had verwacht... wederom een suf toeristenstukje drijven op een vlot. De rivier is zo laag nu dus wildwaterrafting was er niet bij en we werden vooruit gepeddeld door twee Thaise jongens. Ons er maar bij neergelegd en genoten van het rustige tochtje over de rivier.
Toen nog ruim een uur in een truck met twaalf man (dus hutje mutje!) terug naar Chiangmai.
Eenmaal weer terug een mooi guesthouse geregeld en naar de weekendmarket om wat souvenirtjes te kopen. Daar heerlijk rondgestruind, leuke mensen ontmoet en onze afdingskills verbeterd, en lekkere gegrillde kip met rijst gegeten onder het "genot" van een soort Thaise Celine Dion, topavond! Toch wel erg moe van de laatste dagen dus redelijk op tijd onze bedjes ingedoken.

De dag erna gingen we nog eenmaal op zoek naar het Birdsnest café voor de pannenkoeken, maar na twee keer door een taxi ergens totaal verkeerd te zijn afgezet gaven we het op en zijn we maar ergens anders gaan ontbijten.
Met de minibus naar Pai, wat werkelijk een hel was; kronkelweggetjes op en neer met bochten die met een rotgang genomen werden, in een veel te hete minivan.... Iedereen kwam groen en geel uit de bus.
Maar we zijn in Pai! Het hippiedorpje met gekleurde lichtjes en muziek overal, lieve vriendelijke mensen en gezellige sfeer!
Vandaag hebben we een scooter gehuurd en zijn we samen op zoek gegaan naar de Secret Hot Spring, die wel even zoeken was maar waar een hoop Thaise jongetjes aan het plonzen waren, wat het resultaat wat minder relaxt maakte. Nog een heerlijke voetmassage genomen en lekker geluncht en ingecheckt bij een nieuw hostel net buiten het dorpje, alles van riet en hout en gekleurde lampjes, hangmatten en gezellige mensen!
Ik denk dat we ons hier nog wel even vermaken:D

Ondertussen ook veel aan de hand in Nederland: Ruben verhuisd, neefje Brody is geboren, Muis een infectie, zwemmen is nog niet op de rail en mijn oude collegaatjes zijn op de jaarlijkse skitrip.... ik mis een hoop daar, maar jullie hier ook dus we staan dan wel quitte:)

Verder alles goed met iedereen?

Dikke kus!

  • 23 Maart 2015 - 13:34

    Bettina Hoeksel:

    Je maakt mooie (en enge!) dingen mee, meis! We zagen nu ook foto's bij je vorige verslag, leuk!
    Met Muis gaat het inmiddels beter, geen zorgen!! :)
    Je mist hier ook weer niet zoveel hoor! Gisteren lekker gegeten bij Arno en Martha, dat wel!
    Fijn dat je meer in de bewoonde wereld zit, waar we weer met je kunnen appen.

    Tot gauw weer xxx

  • 23 Maart 2015 - 15:57

    Rikie:

    Zó fascinerend en fantastisch jullie belevenissen, pfff, maar die verzengende hitte....

  • 23 Maart 2015 - 16:25

    Oma V.d.Wollenberg:

    Lieve meid je maakt enorm veel mee, o.a. ook een uitgescheurde broek. Komt dit nu van het eten (bier) of van het klimmen?? Je hebt wel leuke vrienden gemaakt.
    We genieten enorm van je verslagen.
    Groetjes en een kuzzz

  • 23 Maart 2015 - 18:56

    Susan:

    Hé lieve Marijn,
    Wat leuk om je even te lezen! :) Je klinkt niet alsof je je verveelt :p Klinkt prachtig en gaaf!
    Wat ernstig dat jouw conditie niet goed genoeg is... Als ik naast jou fiets, ben ik altijd kapot! Ik wil niet weten hoe heftig die bergen zijn :p
    Alles gaat goed hoor, hier :) Maak je maar niet te druk om ons, geniet lekker!
    Xxx

  • 24 Maart 2015 - 18:49

    Lida Looij:

    Marijn, leuk om je reisverhalen te lezen. Wij zijn daar zelf ook geweest, weliswaar met een georganiseerde reis, maar wij vonden Thailand prachtig. Ook de reis naar Pai in een minibusje ligt nog vers in ons geheugen. Nog veel reisplezier. Groetjes Lida

  • 25 Maart 2015 - 21:26

    Hannah En Roxanne:

    Hoi lief!

    Hier ook weer een berichtje van ons! Je lijkt je draai gevonden te hebben in het reizen! Wat superfijn! Leuk om je verslagen elke keer te lezen. Maaruh, heb je nog (een) de lonley planet meegenomen? Daar staan vaak wel tips in van wat wel de moeite waard is en wat niet (zoals die olifanten enzo)
    En Ruben verhuisd? Naar dat ene appartement dat jij ook graag wilde?

    Hannah begint haar eerste stapjes, aan de hand te zetten en staat soms al een paar tellen los!

    Kun je een beetje mooi weer deze kant op sturen. Wij zijn het grijs en grauw en de kou zat! ;)

    Tot je volgende verslag!

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijn

Ik ben klaar met mijn master dus alle tijd om een paar maanden naar Azië te gaan!

Actief sinds 16 Feb. 2015
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 4383

Voorgaande reizen:

27 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Op naar Azië!

Landen bezocht: